معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در مشهد: نهضت قرآن‌خوانی در کشور راه‌اندازی شود :: محبان الحجه مشهد

هیئت قرآنی و اهل بیتی

محبان الحجه مشهد

با ۳۷ سال سابقه فعالیت در مشهد

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در مشهد: نهضت قرآن‌خوانی در کشور راه‌اندازی شود

  • ۳۸۶

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: باید کمک کنیم که بتوانیم یک نهضت قرآن‌خوانی راه بیاندازیم تا قرآن همه جا در زندگی ما جریان داشته باشد. اصغر باقرزادهدر آیین اختتامیه هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور با حضور مسئولان و متسابقان در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد قدس برگزار شد اظهار داشت: افتخارم این است که خداوند توفیقی به من داده است تا خادم قرآن و در جمع شما عزیزان حضور داشته باشم. قرآن در کلام خداوند نور معرفی شده است در نظر شما عزیزان هم سخت می‌شود سخن گفت و هم آسان. سختی آن است که باید مراقب بود چون شما همگی آشنا هستید و آسانی آن است که هر چه بگوییم شما خود بهتر آن را می‌دانید. 

باقرزاده خاطرنشان کرد: یک انسان قرآنی هر جا باشد با برکت و معرفت است. هم سراج، هم علامت و هم نشانه است. این حقیقت ماجرا است و عظمتش برای انسان عادی برکت و برای یک معلم ده‌ها برابر بیشتر است. تشکر می‌کنیم از همه عزیزانی که سال‌های سال مسابقات قرآنی معلم‌ها را پیگیری کردند و کمک کردند و در اجرای آن نقش آفرین بودند. 

وی افزود: قرائت و حفظ قرآن، نهج‌البلاغه و شیوه تدریس احکام سه رشته در این دوره از مسابقات بود که در راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی به اماکن و افراد بیشتر صورت پذیرفت و در راستای اهداف اصلی ما بوده و هست. امروز باید متوجه باشیم که حتی اگر به یک کودک هم قرآن بیاموزیم ارزشمند است. همه باید کمک کنیم که بتوانیم یک نهضت قرآن‌خوانی راه بیاندازیم تا قرآن همه جا در زندگی ما جریان داشته باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هر نکته‌ای دارید و هر پیشنهادی به ذهنتان می‌رسد مطرح کنید. من به دوستانم گفته‌ام که در گام بعدی می‌توانیم پای اولیای دانش‌آموزان را هم به این برنامه‌ها باز کنیم. ما در تلاشیم تا از توان نیروهای قرآنی استفاده کنیم و از پیشنهادات هم استقبال می‌شود. یک رویکرد این است که تعداد، مکان و زمان قرآنی‌ها را افزایش دهیم. باید همراهی و همکاری کنیم و تعداد بیشتری را پای سفره قرآن بیاوریم. کسانی که در اداره ما مسابقات دانش‌آموزی را تنظیم می‌کنند این برنامه‌ها را با کتب در‌سی تلفیق می‌کنند. ساده‌خوانی قرآن برای این است که قرآن بخوانیم تا یاد بگیریم نه این که ابتدا یاد بگیریم و بخوانیم که کار تا حدودی دشوار شود.

وی تأکید کرد: در نظر داریم آموزگاران ابتدایی را در چند مرحله آموزش دهیم. در استان‌ها بین دارالقرآن‌ها و محافل ارتباط‌هایی برقرار شده تا از این طریق به آموزش قرآنی معلمان خود بپردازیم. تابستان را باید دریابیم. در این راستا از معاون آموزش متوسطه درخواست کردیم که یک ساعت قرآن را در پنج روز هفته تقسیم کند. از مدت زمان هر جلسه کم‌ کنیم و تکرار آن را در طول هفته بیشتر کنیم. شما که در مدرسه هستید پیشنهادات خود را به مدارس بدهید و منتظر بخشنامه‌های وزارتخانه نباشید. اگر این پیشنهادات خوب مطرح شود بی‌شک با استقبال مدیران و سایر معلمان هم مواجه خواهد شد. اکنون 25 هزار نفر برای ورود به دانشگاه فرهنگیان انتخاب شده‌‌اند و برنامه‌ داریم که صلاحیت معلمی این عزیزان را معمان قرآنی ما بسنجند. 

حجت الاسلام پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز اظهار داشت: امیدواریم خادمان خوبی برای شما زائران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) باشیم. امروز سند تحول بنیادین به عنوان عالی‌ترین سند چیزی است که مطالبه جدی رهبر انقلاب است. حیات طیبه به عنوان غایت سند تحول بنیادین برای یک دانش‌آموز تراز انقلاب معرفی شده و در واقع زمینه‌سازی برای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه هدف آن است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: امروز همه ما به سفره قرآن دعوت شده‌ایم. سندی که بر مبنای قرآن نوشته شده و هدف غایی دانش‌آموز را از قرآن برگرفته است همه تکلیف داریم این قرآن را در زندگی و در متن همه کلاس‌های درس ورود بدهیم و این تکلیف بسیار سنگین است. همه شما معلم هستید و می‌دانید که اگر ما دانش‌آموز را به سمت قرآن و معارف قرآنی سوق دهیم آسیب‌ها کمتر شده و دانش‌آموز در مسائل اجتماعی و تحصیلی هم موفق خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما باید دانش‌آموزان قرآنی تربیت کنیم عنوان کرد: هفتمین دوره از اوایل خرداد با شرکت 320 همکار فرهنگی به صورت غیرحضوری در پنج رشته آغاز به‌کار کرد. از برکاتی که ما در فضای کرونا به اهمیت آن رسیدیم ظرفیت فضای غیرحضوری بود. حدود 140 نفر برگزیده شدند و به مرحله نهایی راه یافتند. قبل از اینکه مسابقات شروع شود دوستان ما در اداره کل در شش کمیته فعالیت را آغاز کردند و زحمات شبانه‌روزی‌ کشیدند. 

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: پایتخت معنوی ایران هم از این مسابقات بهره‌مند شد و دیشب سه محفل انس با قرآن با حضور عزیزانی که از استان‌های مختلف آمده بودند در مشهد برگزارشد. محفلی هم در حرم مطهر برگزار شد و مسابقات بخش قرآن هم در دارالقرآن حرم برگزار شد. یکی از بهترین دستاوردهای این دوره برگزاری مسابقات در حرم بود که زائران هم در برنامه شرکت می‌کردند و این پیوندی بود که ما به دنبال آن بودیم که هم با حرم و هم شهر مشهد و مردمان و زائران هم از آن بهره‌مند شدند. 

وی خاطرنشان کرد: قطعا زائران بارگاه آقا علی بن موسی‌الرضا(ع) یک خدمت جانانه می‌‌طلبد که امیدواریم توانسته باشیم در شأن آنها این خدمات را ارائه داده باشیم. 

میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: با افتخار نخستین دوره حضوری پس از کرونا را با موفقیت برگزار کردیم و خوشبختانه با استقال خوبی هم همراه بود. در استان خراسان همکاری‌ها تسهیل‌گر بود و اجرای کم‌نقص مسابقات را رقم زد. 

وی از تحولاتی که در حوزه تدریس قرآن پیش روست خبر داد و تأکید کرد: جلساتی برای کارشناسی تحول در حوزه فعالیت‌های قرآن برگزار کردیم که در آن با همه عزیزان مسئول در این زمینه مشورت‌هایی شد. جمع‌بندی کار به‌زودی در قالب برنامه‌هایی که برای سال تحصیلی 1402-1401 در نظر داریم ارائه خواهد شد. برای محتوای کتب درسی و بهره‌گیری از ظرفیت معلمان عزیز هم طرح‌ها و برنامه‌هایی در نظر گرفته شده که به‌زودی رسانه‌ای خواهد شد. 

باقری افزود: در مسابقات نهج‌البلاغه به دنبال این هستیم که خطیبان دانش‌آموزی تربیت کنیم که در مدارس سخنرانی کنند و برای همسالان خود نقش معلم ایفا کنند. این جریان تأثیرات مطلوبی به همراه دارد و آموزش احکام و آشنایی با نهج‌البلاغه نیز در این زمینه هدف‌گذاری شده است. 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اندیشکده بین المللی فرهیخت حامی وبگاه