نشست تخصصی «جایگاه مطالعات قرآنی در جهان معاصر» برگزار شد :: محبان الحجه مشهد

هیئت قرآنی و اهل بیتی

محبان الحجه مشهد

با ۳۷ سال سابقه فعالیت در مشهد

نشست تخصصی «جایگاه مطالعات قرآنی در جهان معاصر» برگزار شد

  • ۴۹۵
نشست تخصصی «جایگاه مطالعات قرآنی در جهان معاصر» با مشارکت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد. به گزارش خبرنگار آستان نیوز، حجت الاسلام دکتر محمد علی رضایی اصفهانی در این نشست که امروز با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، به تبیین جریان‌های قرآنی در جهان معاصر و مهم‌ترین این جریان‌ها پرداخت.... وی گفت: جریان سنتی که شامل تفسیرهای اجتهادی، عرفانی، کلامی و غیرکلامی و تفسیرهای موضوعی می‌شود، یکی از جریان‌های قرآنی در جهان معاصر به‌شمار می‌رود.این پژوهشگر ادامه داد: مطالعات میان رشته‌ای، تک‌نگاره‌هایی در مبانی قرآن، مطالعات قرآنی مستشرقان، مطالعات بین‌الادیانی در مباحث قرآنی، جریان نو اعتزالی و... از دیگر جریان‌های قرآنی در جهان معاصر است که در حال گسترش است.رضایی اصفهانی با اشاره به جریان نواعتزالی، گفت: این نوع از جریان، عقل‌گرایی را در تفسیر گسترش می‌دهند و به قرآن به عنوان یک شاهکار ادبی همچون شاهنامه می‌نگرند. پیروان این جریان معتقدند مطالب قرآن تابع زمانه بوده و قابل اخذ نیست. این جریان که از مصر شروع و به کشورهای دیگر نیز کشیده شده، از خطرات جدی در اسلام به شمار می‌رود.وی یادآور شد: این جریان‌ها را باید خوب بشناسیم و برای پیشگیری از آنان، تحقیقات و پایان‌نامه‌هایی در سطوح دکترا باید نوشته شود.رضایی اصفهانی گفت: بحث قرآنیون از دیگر جریان‌های قرآنی در جهان معاصر است که از هند شروع شده و در پاکستان گسترش یافته است. این جریان از جریانات پر شتابی به شمار می‌رود که با وهابیت و سلفی‌ها مخالف است و در بین جوانان عرب گسترش یافته و از سرخوردگی احادیث اهل سنت منشأ می‌گیرد.وی در ادامه به تبیین رویکردهای تفسیری جدید پرداخت و عنوان کرد: تفسیر علمی و تفسیرهای میان رشته‌ای از تفسیرهای جدید است. تفسیر نمونه، تفسیر من هدی القرآن، تفسیرهای تربیتی و تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی که گرایش تربیتی دارد و... ازجمله تفسیرهای میان رشته‌ای به شمار می‌رود. این نوع از تفسیرها رو به گسترش است و آینده مباحث قرآنی در این فضا بسیار پر رنگ خواهد شد.این استاد دانشگاه تفسیرهای تطبیقی، تنزیلی، بنایی و تدبری را از دیگر رویکردهای جدید تفسیری دانست و گفت: در بحث مطالعات قرآن معاصر، اسلوب‌های جدید تفسیری مطرح شده که شامل تفسیرهای موضوعی و بحث‌های دایرة المعارف نویسی می‌شود و در ایران و خارج از ایران رشد کرده است.وی اظهار کرد: در مباحث علوم قرآنی به جز مباحث سنتی، بحث‌های زبان قرآن موضوع جدیدی بود که پس از انقلاب مطرح شد.
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اندیشکده بین المللی فرهیخت حامی وبگاه